Sensoa, Mediaraven, MNM, RoSa vzw en Mediawijs.be scharen zich achter een 2de editie van de Weetewa-vlogwedstrijd. Met deze editie van de ‘Weetewa’-wedstrijd krijgen jongeren de kans hun zeg te doen en ervaringen te delen over alternatieve schoonheidsidealen. Bedoeling is dit te doen via een vlog.

Een vlog is een ‘video-blog’, een YouTube-video waarin jongeren hun mening uitspreken. ‘Weetewa’ is al aan zijn tweede editie toe. De eerste editie had als thema genderrollen & stereotypen. Deze tweede editie met als thema 'lichaamsbeeld' wil alternatieve schoonheidsidealen laten zien vanuit de blik en de ervaring van jongeren zelf. Daarnaast wil de wedstrijd net als vorig jaar jongeren aan het vloggen brengen en hen stimuleren om hun stem te laten horen.

Weetewa2-groot“Typisch aan vloggen is de laagdrempeligheid. Je kan gewoon tegen je webcam praten en het daarbij houden. Iedereen kan dus deelnemen aan de wedstrijd.” zegt Anton Olbrechts, de winnaar van de eerste editie en nu Weetewa-projectmedewerker bij Mediaraven. Een jury van jongeren, vloggers en professionele mediamensen beoordeelt de vlogs en kiest er de beste uit. De jury-criteria zijn erg breed en gaan van originaliteit over boeiende inhoud naar gebruik van effecten. De winnaar krijgt een Canon 750D camera, een topper onder de ‘vlog-camera’s’. Daarnaast zijn er ook nog andere prijzen voor wie sterk is op enkele van de criteria.

Lichaamsbeeld is een centraal aspect van de mentale en fysieke gezondheid en de media heeft een belangrijke invloed op dat lichaamsbeeld. Net omdat jongeren op zoek zijn naar hun seksuele identiteit gaan ze op zoek naar informatie over seksualiteit en schoonheid. Deze informatie komt vaker dan ooit van mediakanalen zoals televisie, internet, sociale media et cetera. Hoe op deze platformen wordt omgegaan met en gecommuniceerd over vrouwen- en mannenlichamen heeft een duidelijke impact op hoe jongeren hun eigen lichaam beoordelen en ook dat van de anderen. Jongeren zijn dan ook kwetsbaar voor de invloed van de media op hun lichaamsbeeld. De Weetewa-wedstrijd wil bijdragen aan het weerbaar maken van jongeren tegen deze invloed. Lies Verhetsel van Sensoa: “Jongeren hebben een eigen mening over deze invloed van de media op het beeld van het ideale lichaam. En ze hebben een mening over het ideale lichaam. We geloven dat de stem van jongeren veel meer kan betekenen dan om het even welke professionele campagne.”

De wedstrijd wordt gelanceerd in Generation M, een populair MNM-avondprogramma met Karolien Debecker als DJ. De inzendingen worden door Debecker gevolgd tot de deadline van 6 december middernacht. Op 16 december worden de winnaars bekend gemaakt in een live radio-uitzending.

De wedstrijd is een initiatief van Sensoa, MNM, Mediaraven, Mediawijs.be (het Vlaamse Kenniscentrum Mediawijsheid) en RoSa vzw en loopt met steun van de Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen en Vlaams Minister van Media Sven Gatz.

Meer informatie: Sensoa.

Meer informatie online

Meer lezen

becomingwomengendervisionthinairbrushedmedia man

  • “Juf, ik lijk niet op die vrouw van op TV?” Een onderzoek naar het lichaamsbeeld en de invloed van media bij kinderen / J. Vanderhoeven, 2015 - RoSa ex.nr.: dd/000732
  • Becoming women: the embodied self in image culture / Carla Rice, 2014 - RoSa ex.nr: DII 1a/0067
  • Reality gendervision: sexuality & gender on transatlantic reality television / B. R. Weber, 2014 - RoSa ex.nr.: GII 2g/0010
  • Van behoeftefrustratie naar schoonheidsadoratie? Een experimentele studie naar de invloed van behoeftefrustratie op het overnemen van het schoonheidsideaal / H. De Loof, 2014 - RoSa ex.nr.: dd/000775
  • The ministry of thin: how the pursuit of perfection got out of control / Emma Woolf, 2013 - RoSa ex.nr.: Ce/0249
  • Airbrushed nation: the lure & loathing of women's magazines / J. Nelson, 2012 - RoSa ex.nr.: GII 3a/0046
  • The effects of a sexualized media environment on women’s sexual self-schemata. Linking discrepant sexual self-views to women’s sexual satisfaction, sexual functioning and sexual risky behavior / S. Prinsen & K. Rooijens, 2009 - RoSa ex.nr.: dd/000160
  • Media and male identity: the making and remaking of men / J. R. Macnamara, 2006 - RoSa ex.nr.: GI a/0135

Meer lectuur over lichaamsbeeld, schoonheidsidealen en de rol van media in dit verhaal? In de RoSa-bibliotheek zijn heel wat interessante publicaties hierover te vinden. Opzoeken kan via de online-catalogus op de volgende trefwoorden (of een combinatie er van):

UITERLIJK, IDENTITEIT, BEELDVORMING, LICHAAM, VROUWENLICHAAM, MANNENLICHAAM, MEDIA, POPULAIRE CULTUUR, INTERNET, SOCIALE MEDIA, TELEVISIE, TELEVISIEPROGRAMMA'S, RECLAME, JONGENS, MEISJES, JONGEREN, NORMEN, ATTITUDEN, MANBEELDEN, VROUWBEELDEN, VROUWELIJKHEID, MANNELIJKHEID, ...

 

 

Aanvullende gegevens