Pia Fraus, ?

Pia Fraus  “Ik wil je wel eens zien met je haar los.” Je kijkt me verbaasd aan, alsof je me niet goed gehoord hebt. En dan dringt het plots tot je door wat ik eigenlijk net gezegd heb. Je kijkt me strak in de ogen, ik kijk even strak terug – grote ogen, donkere ogen, bijna zwarte ogen, slaapkamerogen – en je rilt. Ik zie hoe je je hand achter je rug brengt, het elastiekje uit je vlecht trekt, en langzaam met je hoofd schudt. Ik heb nog nooit zoiets opwindends gezien. Je trekt je vingers als een brede kam door je haren en ik voel mezelf nat worden.

Uit :  Vrijages, 'es muss sein' (2006)

Biografie

Pia Fraus wil als schrijfster incognito blijven. Haar pseudoniem Pia Fraus is Latijn en betekent “leugentje om bestwil”. Alles wat we van haar weten is dat ze een Vlaams auteur is van lesbische erotische verhalen. Ze typeert zichzelf als 'the girl next door’ en ‘the fuck of the century’. Ze is een veel-lezer, echte macho, estheet, onschuldige speelvogel, hopeloze romantica, sporadische sportbeoefenaarster, kunstliefhebster, weekend-casanova, gepassioneerde minnares en hondstrouwe echtgenote.

Als haar gevraagd wordt om te komen voorlezen uit haar werk, dan stuurt Pia Fraus steevast een stand-in. Meestal doet ze hiervoor een beroep op de Nederlandse cabaretière Inge de Waard, zoals op de officiële voorstelling van haar debuutbundel 'Vrijages' in Antwerpen en op de twintigste Lesbiennedag in Gent. Inge de Waard nam ook de honneurs waar op 'Stoutste dromen, het zinnenprikkelend festiva' georganiseerd door FC Poppesnor, een Antwerps feministisch collectief dat in 2004 werd opgericht door een groepje jonge vrouwen, mannen en queers. Belangrijkste drijfveer was de behoefte aan een kritische, maar tegelijk open en constructieve ‘werkplaats’ waar genderkwesties op het voorplan zouden staan.

In interviews legt Pia Fraus uit waarom ze haar identiteit niet wil prijsgeven.  “Ik wil niet dat iemand die het boek leest en mijn foto op de achterflap ziet, voortdurend aan mij moet denken. Dat zou doodjammer zijn. Je weet niet hoe de ik-figuur eruitziet, hoe oud ze is, dat moet je juist invullen met je eigen fantasie”. 

Interviews

Is er dan helemaal geen goede erotica meer te vinden? Gelukkig wel, in de subculturen. Waar de taboes nog groter zijn. Naast de 'moslim'-erotica van Nedjma en Tahir spoelen er ook verrassend goede dingen aan uit het holebicircuit. Switch Hitters bijvoorbeeld, een bundel waarin lesbiennes zich wagen aan homo-erotica en omgekeerd. […]
Vreemd... allemaal vrouwen. En allemaal verhalen waarin expliciteit en subtiliteit elkaar niet uitsluiten. Waarin niets en tegelijk alles aan de verbeelding wordt overgelaten. Precies dat maakt het verschil tussen slechte porno en goede erotica. Dus kan ik alleen maar pleiten voor meer hyperexpliciete, goed geschreven seksverhalen. Want het enige wat mij choqueert, is de platvloerse, deseksualiserende openheid en het totale gebrek aan fantasie die tegenwoordig alle schrijverij over seks overheersen. (DS, 16/03/2001)
Pia Fraus' eigen website

Oeuvre

Pia Fraus schrijft al een aantal jaren lesbisch-erotische verhalen voor ZIZO magazine voor holebi’s en transgenders, uitgegeven door çavaria. Haar eerste verhaal verscheen in de ZIZO-editie juli-augustus 2008 (Nr. 89)

pia fraus-vrijages

Fraus schrijft complexloos over lesbische seks. Haar vrouwen worden verleid, er wordt genoten, gevochten, verzoend, gezoend, verlangd, veroverd en bevredigd. 'Vrijages' is de strijd om erkenning voorbij. Iedereen haar recht op liefde, verlangen en genot.

Haar succesvolle debuutbundel Vrijages verscheen in november 2006 bij de Vlaamse holebi-uitgeverij 't Verschil.
Na 7 jaar publiceerde Fraus een vervolg op haar eerste succesboek, Meer Vrijages ('t Verschil, 2013, ISBN:9789490952129)

 

Erkenning en prijzen

Een bespreking van Vrijages (2006) op sensOtheque blOg. Gids voor kunstige liefde & verfijnde lust.

Een bespreking van Meer Vrijages (2013) in  ZIZO online .

Aanraders uit de RoSa bibliotheek

  Vrijages / Pia Fraus (2006) – RoSa exemplaarnummer RI/0561

 Seks is een kunst. Pia Fraus neemt geen genoegen met 'gepriegel in het prieeltje'. -  In: ZIZO, okt-dec 2013 JG. 20 nr. 124, p. 68-70 (RoSa tijdschriftencollectie)